ادب سیاستورزی مهندس ادب
1. دستیابی به قدرت و نقشهای سیاسی همواره و در تمامی
نظامهای سیاسی دشوار و در نظامهای غیر دمکراتیک همراه با چالش و رقابتهای خشن،
خونین، سخت و طاقتفرسا و در نتیجه دشوارتر بوده است. در جمهوری اسلامی نیز -
مانند تمام نظامهای سیاسی دیگر – ورود به
حلقهی مدیران ارشد و رسیدن به قدرت چندان ساده نیست و برای افرادی که غیر خودی به
شمار میآیند، فیلترهای قانونی و غیر قانونی متعددی وجود دارند که چگونگی رسیدن یا
بهتر است گفته شود راههای نرسیدن آنها را به قدرت مشخص میسازند.
در کردستان و در میان اهل سنت به
علل و دلایل مختلف تعداد کسانی که غیر خودی قلمداد میشوند بسیار بیشتر از دیگر
مناطق ایران است، حتا آنهایی که در جرگهی خودیها قرار میگیرند نیز برای دستیابی
به نقشهای سیاسی و اداری حد و حدودی دارند و از آن نمیتوانند فراتر روند. علیرغم
محدودیتهای قانونی، بسیاری از این حد و حدود، قوانین نانوشته و ناشی از کجسلیقهگی،
انحصارطلبی یا برخورد ایدئولوژیک مدیرانی هستند که نمیخواهند قدرت و مقام خود را
از دست دهند.
2. نگاهی اجمالی به نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران
نشان میدهد بالاترین نقش سیاسی و جایگاهی که کردهای اهل سنت بدان دست یافتهاند
نمایندگی مجلس است. البته در مجلس نیز حد و حدودی برای آنها معین شده است و نمیتوانند
در هیئت رئیسه حضور داشته باشند یا در کمیسیونهایی چون امنیت ملی و سیاست خارجی
جایی به آنها اختصاص داده نمیشود. با این وجود، جایگاه نمایندگی مجلس برای کردهای
اهل سنت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که نمایندگان شایستهای از طرف
مردم به مجلس بفرستند، میتوانند بخشی از مطالبات خود را محقق سازند.
بررسی جایگاه «بهاءالدین ادب» که
در مجالس پنجم و ششم به عنوان نمایندهی مردم سنندج، کامیاران و دیواندره به مجلس
راه یافت از این جهت حائز اهمیت است. اگر چه شایستگی و توان مدیریتی وی در حدی بود
که در مدیریت اجرایی کلان کشور نقشی بر عهده داشته باشد اما این امکان و فرصت هرگز
برای وی فراهم نشد و نتوانست و یا نگذاشتند از نمایندگی مجلس فراتر رود. با این
وجود وی از فرصت به دست آمده به خوبی بهره برد و از نظر مردم و موکلانش به وظایف
خود در نقش نمایندگی مجلس عمل و کارنامهی قابل قبولی داشت و در واقع یکی از شاخصترین
نمایندگان مجلس تاریخ کردستان به شمار میآید.
3. زندگی سیاسی ادب را که چندان طولانی نبود، میتوان
به سه دوره تقسیم کرد: دورهی اول زمانی است که در مجلس پنجم حضور دارد. وی قبل از
انتخابات مجلس شورای اسلامی تحت حمایت محمدرضا رحیمی که در آن زمان استاندار
کردستان بود به سنندج بر میگردد و به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت میکند و در
نهایت به عنوان کاندیدای پیروز در حوزهی انتخابیهی سنندج، دیواندره و کامیاران
به مجلس راه مییابد.
در این دوره، اصولگرایان شاخصی
چون محمدرضا باهنر در تأیید اعتبارنامهی وی که مورد تردید جدی بخش عمدهای از
نمایندگان مجلس بود، نقش اساسی و تعیینکنندهای داشتند. موضع سیاسی ادب در این
سالها به گونهای بود که در طیف اصولگرایان جای میگرفت و از همراهی با جناح راست
در مجلس حکایت دارد. در هفتمین انتخابات ریاست جمهوری نیز برای حمایت از ناطق نوری
که در آن روزها کاندیدای اصلی حاکمیت و اصولگرایان به شمار میآمد به بسیاری از
شهرهای کردستان سفر کرد و به سخنرانی پرداخت.
دورهی دوم زندگی سیاسی ادب از
مجلس ششم آغاز میشود. بعد از دوم خرداد 1376 که محمد خاتمی به ریاست جمهوری میرسد،
در مجلس ششم، اصلاحطلبان اکثریت مجلس را در دست میگیرند و ادب مجدداً به عنوان نمایندهی
حوزهی انتخابیهی سنندج، دیواندره و کامیاران به مجلس راه مییابد. در این دوره،
وی نقش مهمی در شکلگیری و فعالیتهای فراکسیون کرد و اهل سنت در مجلس ایفا میکند
و ضمن این که به یکی از چهرههای شاخص مجلس ششم تبدیل میشود با جدیت بیشتری پروژههای
عمرانی و مسائل سیاسی و اجتماعی کردستان و اهل سنت را پیگیری میکند. مواضع ادب در
این سالها مانند بسیاری از کردهایی که قبلاً به اصولگرایان نزدیک بودند و اکنون
به دلایلی آن وضعیت را نمیپسندیدند، اگر چه تأکید میکرد که نه راست است و نه چپ،
اما بیش از آنکه مانند سالهای گذشته مبتنی بر حمایت از اصولگرایان و نزدیکی با
آنان باشد، اصلاحطلبانه است. به همین دلیل در انتخابات مجلس هفتم از سوی شورای
نگهبان رد صلاحیت میشود و بدین گونه دورهی سوم زندگی سیاسی ادب بدون حضور در
ساختار قدرت آغاز میشود. مهمترین فعالیت سیاسی ادب در این دوره، تلاش برای شکلگیری
جبههی متحد کرد بود که به کمک جمعی از نمایندگان کرد ادوار مجلس و برخی کردهای
مقیم تهران، این هدف را دنبال نمود.
4. ادب دیر به عرصهی سیاست وارد شد، زمان کمی در آن
ماند اما خوش درخشید. تردیدی نیست انسان بسیار هوشمندی بود و برخی ویژگیهای
شخصیتی و خانوادگی برجستهای داشت که در عرصههای مختلف زندگی وی را سرآمد کرده
بود. به عنوان یک مهندس در حوزهی اقتصاد بسیار موفقتر عمل کرده بود و ثروت و
سرمایهی هنگفتی که داشت از موفقیت وی در این عرصه حکایت میکرد. رمز بنیادی و
نقطهی کلیدی موفقیت اقتصادی ادب در این بود که کاملاً به قواعد اقتصاد فارغ از
ایدئولوژی و تعلقات قومی و جغرافیایی پایبند و همچون یک سرمایهدار اصیل، سود و
بهرهوری بیشتر از هر چیز دیگر مبنای اصلی فعالیت اقتصادی وی بود.
در حوزهی سیاست نیز اگر چه خوش
درخشید و منشاء خدمات بسیاری برای کردستان بود اما در میزان موفقیت وی بیش از هر
چیز، ویژگیهای فردی و شخصیتیاش، عملکرد حاکمیت در ایجاد مانع و محدودیت برای
حضور نخبگان در عرصهی سیاست و هزینهی بالای فعالیت سیاسی در کردستان تأثیرگذار
بودند. با وجود این و با توجه به این که ادب در سالهای اخیر و در میان نمایندگان
مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، جایگاه خاص، منحصر به فرد و شاخصی دارد،
کارنامهی سیاسی وی نیازمند بررسی انتقادی و دقیقتری است.
i.
مروری بر
کارنامهی سیاسی ادب به ویژه در مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که کنش سیاسی وی
فاقد موضع پایدار، تحلیل قابل قبول و نظریهی سیاسی مشخصی است که بر اساس آن
رفتارهای سیاسی خود را سامان دهد به گونهای که در مجلس پنجم در زمرهی اصولگرایان
قرار میگیرد، در مجلس ششم بدون آنکه صراحتاً اعلام کند به تدریج به اصلاحطلبان
نزدیک میشود و بعد از دوران نمایندگی مجلس نیز تلاش میکند با تأسیس جبههی متحد
کرد، خود را به عنوان یک ناسیونالیست کرد معرفی نماید. در حقیقت، فعالیت سیاسی ادب
بیشتر مبتنی بر ویژگیهای فردی و متکی بر وضعیت مالی و اقتصادیاش بود و کمتر به
نظریههای سیاسی بها میداد. همچنین عدم توجه به نظریات سیاسی و احساس بینیازی
نسبت به آنها موجب شده بود که وی هویت سیاسی شناختهشدهای نداشته باشد.
فقدان
تحلیل و نظریهی سیاسی در چگونگی اقدام برای تأسیس جبههی متحد کرد، زمان تشکیل آن،
اساسنامه و سرنوشت بنیانگذاران آن به خوبی به چشم میخورد اگر چه وجود چنین تشکلی
یکی از ضرروتهای امروز کردستان است ولی با توجه به این که تشکیل آن متکی به نظریهای
سیاسی نبود و صرفاً مبتنی بر کاریزما و ویژگیهای فردی ادب بود لذا انسجام و
یکپارچگی آن بارها دستخوش تغییر و در حقیقت بحران شده است.
ii.
ادب اگر چه در حوزهی اقتصاد، مشارکت فعالی در نهادها و تشکلهای مدنی
داشت اما در حوزهی سیاست علاقهی چندانی به تشکیل و فعالیت این نهادها نداشت. وی
سالها در نهادهای مدنی مربوط به مهندسین ساختمان و نظام مهندسی، در فدراسیونهای
ورزشی و حتی ایجاد بانکهای خصوصی نقش برجستهای ایفا کرد اما در طول سالیان
نمایندگی و با توجه به نیاز فراوان کردستان و فقدان تریبون مستقل و مرتبط با
کردستان، تا زمانی که در مجلس بود هرگز به فکر راهاندازی و انتشار نشریه یا
تشکیل حزب، نهاد مدنی و سیاسی نیفتاد. این در حالیست که وی هم به لحاظ مادی و هم
به عنوان نمایندهی مجلس، از امکانات کافی برای انجام چنین فعالیتهایی برخوردار
بود.
اهمیت
راهاندازی و انتشار نشریه یا تشکیل نهاد مدنی و سیاسی از آنجاست که اخذ مجوز
انتشار نشریه و امکان فعالیت نهادهای مدنی و سیاسی در نظام سیاسی ایران برای افراد
مستقل و کسانی که خارج از ساختار قدرت هستند بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است. با
توجه به نفوذی که ادب در ساختار سیاسی و حاکمیت و ثروت و سرمایهای که در اختیار
داشت این کارها برای وی بسیار آسان بود و به سادگی میتوانست از این طریق مطالبات
مردم کردستان را مطرح نماید و زمینهی گفت و گوی نخبگان کرد را با مسئولین و
نخبگان مرکز فراهم آورد.
iii.
یکی از
خطاهای استراتژیک اکثریت عمدهای از احزاب و فعالان سیاسی کردستان عدم توجه به
مقولهی دموکراسی و ندادن اهمیت کافی و اولویت به آن است. در واقع در جنبش سیاسی
کردها، دموکراسی به نفع ناسیونالیسم یا مبارزهی طبقاتی تا حد زیادی به محاق میرود
و در نهایت برای برپایی و نهادینه ساختن آن تلاش فکری و عملی چندانی صورت نگرفته
است.
دموکراسی
به دلایل مختلف میتواند نقش مثبتی در ایفای حقوق اجتماعی و سیاسی کردها ایفا کند.
هزینهی فعالیت سیاسی را پایین میآورد و بخش بیشتری از مردم و نخبگان که کنش
سیاسی آنها ممکن است همراه با عقلانیت و دوراندیشی و درک درستتری از شرایط باشد
به فعالیت سیاسی روی میآورند. حتی در یک دموکراسی اکثریتی قسمت عمدهای از
مطالبات کردها برآورده میشود و زمینهی مناسبی برای تلاش برای دیگر انتظارات را
فراهم میآورد. مبارزه برای استقرار دموکراسی به مثابه یکی از ارزشهای جهانی
همچنین مورد حمایت نهادها و قدرتهای جهانی قرار میگیرد و از این پتانسیل نیز که
تأثیر آن روز به روز بیشتر میشود، میتوان بهره گرفت. علاوه بر این مطالباتی که
در یک فرآیند دموکراتیک متحقق میشوند پایدارتر هستند و اجماع عمومی و حداکثری در
مورد آن آسانتر امکانپذیر است.
ادب
نیز تحت تأثیر این خطا فعالیتهای سیاسی خود را آغاز و به پایان میرساند. در
حقیقت ادب آنگاه ادب شد که در مجلس ششم گشایشی دموکراتیک حاصل شد و در آن فضای
نسبتاً باز، ادب توانست استعدادهای خود را شکوفا سازد و در حد توان خود که در
تاریخ نمایندگان کردستان بینظیر نیز بود، برای تحقق مطالبات کردستان تلاش نماید. در
راستای این خطای استراتژیک بود که گاهی نزدیکی به اصولگرایان و حتی فرصتطلبی و
مخالفت با دموکراسی نیز توجیه میشد. وی این شعار یکی از نمایندگان را که «نە چەپم و نە راسم ... کوردم و خوا ئەناسم»
را مبنای کار خود میدانست و این بدان معناست که تحلیل و درک درستی از شرایط و
تفاوتهایی که میان جناحهای سیاسی در ایران وجود دارد، ندارد و به عبارتی دیگر
دموکراسی یا تمامیتخواهی در رسیدن به اهداف و در نسبت با کردها تفاوتی ندارند.
iv.
تردیدی
نیست نقش ادب در مجلس و به عنوان یک نماینده، نقشی منحصر به فرد و ممتاز بود و اگر
فضای دموکراتیک مجلس ششم تداوم مییافت و ایشان هم رد صلاحیت نمیشدند میتوانستند
برای کردستان، اهل سنت و در کل برای ایران بهتر و مفیدتر باشند. با وجود این ذکر
این نکته ضروری است با توجه به اینکه ادب برای کنشهای سیاسی خود بیشتر متکی به
ویژگیهای فردی و تا حدی مشی و منش اقتصادی خود بود، خود را بینیاز از تحلیل و
نظریهی سیاسی میدانست در خارج از مجلس و در نقش رهبر یک جبهه یا دبیر کل یک حزب
نمیتوانست موفقیتی حاصل کند و به تجربهی بیشتری نیاز داشت. اما در کل، ادب،
میراثی ارزشمند بر جای گذاشت که امروزه بیش از هر زمان دیگری مستلزم تحلیل و نقد
است و این نوشتار نیز در این راستا به نگارش درآمده است.
۱ نظر:
سلام اقای توکلی عزیز مطالب ذکر شده را تاحدودی نزدیک به واقعیت است و ان زنده یاد همیشه می گفت که نه چپ وراست هیچکدام دلسوز مردم کرد نیستند وموضوع کرد فارغ ازاین دسته بندی است وبه همین خاطر ایشان مواضعش در دو مجلس تاحدودی در خضوص جناحها مشخص نبود وحمایت اصلی را از ایشان اقای ناطق انجام دادند نه باهنر چون همان دوستان اصلاح طلب کرد با خطای بزرگی که در مورد اعتبار نامه ایشان در ان ایام انجام دادند از طریق دفتر بازرسی وحقوقی استاندار وقت کردستان می خواستند رای مردم را کن لم یکن نمایند وانگاه اقا ناطق به شهادت نمایندگانی که اکنون هستند وشرح مذاکرات مجلس دفاع جانانهای نمودند وقضیع اعتبار نامه ایشان ختم به خیر شد اما جدا از تمام این موضوعات وحاشیه ها به عنوان نمادی موفق وتاثیر گذار ایشان مطرح بودند ودر پاره از موراد عملکرد ایشان نیز قابل نقد بررسی می باشد
ارسال یک نظر