۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

کابینه ششم کردستان

1. دکتر برهم صالح دیروز کابینه ششم دولت اقلیم کردستان را معرفی کرد و بدین وسیله تحت عنوان رئیس حکومت کار خود را آغاز کرد. این رویداد در نوع خود جالب و در جهت تقویت دموکراسی در عراق و توسعه در کردستان است. جابجایی نخبگان و قدرت یکی از مهم ترین سازوکارهای استقرار دموکراسی است که در این روزها به صورت مسالمت آمیز در کردستان به انجام پیوست. اگر چه در ظاهر این جابجایی در ائتلاف حاکم انجام پذیرفت اما اگر به روابط رقابت آمیز پارتی و اتحادیه میهنی توجه داشته باشیم آنگاه در خواهیم یافت که این جابجایی تا چه حد از اهمیت برخوردار است.
2. این رویداد از جهتی دیگر نیز جالب توجه است و آن ویژگیهای شخصیتی و سیاسی دکتر برهم است. ایشان از محبوبیتی فراحزبی برخوردارند و مورد اعتماد اقشار مختلف مردم است. مادر وی یکی از فعالان اجتماعی و مدنی است که به حمایت از زنان آسیب پذیر مشغول است. وی مدیری موفق و دارای روابط عمومی قوی است که از یک سو با فرهنگ سنتی مردم آشنایی عمیق دارد و از سوی دیگر از مقتضیات دنیای جدید آگاه است. در تبلیغات انتخابات پارلمان کردستان این نکته به خوبی در رفتار و گفتار وی دیده می شد.
3. به لحاظ سیاسی نیز دکتر برهم در طول سالیان گذشته تجربیات گرانبهایی را در سطح ملی و فراملی اندوخته است. تصدی پست وزارت و معاونت نخست وزیری فرصت خوبی برای وی فراهم ساخت تا با واقعیات حکومتداری آشنا گردد و روابط گسترده ای را با کشورهای مختلف جهان و جناحهای داخلی عراق برقرار سازد.
4. برهم صالح بر خلاف سلف خویش که اقتداری عمدتاً سنتی داشت، اقتدار وی تا حدی کاریزماتیک و بیشتر قانونی است. این امر آستانه انتقاد از وی را بالا می برد و گروههای اوپوزیسیون که در پارلمان کردستان حضوری پررنگ دارند به راحتی می توانند دولت را تحت نظارت داشته باشند. هر چه از میزان اقتدار سنتی شخصیتهای سیاسی و مسئولین حکومتی در کردستان کاسته شود روشهای دموکراتیک گسترش بیشتری خواهد یافت. از این لحاظ نیز این انتخاب به روند دموکراتیزاسیون در کردستان و عراق مدد می رساند.

۲ نظر:

آلزايمر گفت...

وقتي نمي‌گذارند از بدي‌هايشان انتقاد كنيم، از خوبي‌هاي خودمان مي‌گوييم! اين شايد بهترين اعتراض به فضاي بسته‌ي جامعه امروز باشد!

راستي به بلاگ‌اسپات خوش آمديد. كار خوبي كرديد به بلاگ‌اسپات آمديد! همچنان خواننده مطالب شما هستيم.

وفا گفت...

مبارک است.
برای دوستانی که در بلاگ اسپات نظر نداده اند:
1.نظرتان را بنویسید.
2.گزینه "نام/آدرس اینترنتی" را انتخاب کنید.
3.نام و اگر خواستید آدرس وبلاگ خود را وارد کنید و دکمه نارنجی را بزنید.
به همین سادگی

توضیح اضافی:
گزینه ناشناس هم که گویاست.
گزینه "شهروند" برای دارندگان حساب google (مثلا gmail) است.