۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

حق اشتباه کردن

حق اشتباه کردن

1. صدای استاد شجریان در این ایام شنیدنی­تر از همیشه است. علاوه بر صوت دلنشین و تسلطی که بر زیر و بم موسیقی سنتی دارد، در انتخاب اشعار آوازهایش نیز به راستی استاد است. یکی از شعرهایی که در روزهای گذشته به شدت مرا تحت تأثیر قرار داده و ذهنم را به خود مشغول کرده است این بیت است که ظاهراً سراینده­ی آن ملک­الشعرای بهار است:

تو ز اشتباه روزی قدمی به خانه­ام نه که رسد دلی به کامی چو کنی تو اشتباهی

2. عبدالکریم سروش یکی از ویژگی­ها و یا در حقیقت ویژگی ممتاز جوامع مدرن را تفوق و رواج حق نسبت به تکلیف می­داند. در جوامع مدرن از حقوق بسیاری سخن به میان آورده می­شود که برخی از آنها در اعلامیه­ی جهانی حقوق بشر نیز مورد اشاره قرار گرفته­اند. اما در میان تمامی حقوقی که در جوامع مدرن از آنها سخن رفته است، من علاقه­ی خاصی به حق «اشتباه کردن» دارم و بر این باورم که مهم­ترین و بنیادی­ترین حق در میان حقوق رایج در آن جوامع است.

3. حق اشتباه کردن مبنای اصلی روحیه و فرهنگ «مدارا» است. بدون قائل شدن این حق برای دیگری، نمی­توان از مدارا سخن گفت و بر اساس آن با دیگری رفتار و از خشونت احتراز کرد. باور به حق اشتباه کردن مرحله­ای فراتر از تکثرگرایی است. در تکثرگرایی حقیقت یا ارزش­ها متکثر پنداشته می­شوند و این گونه پنداشته می­شود که در یک زمان مشخص، نسبت به یک امر مشخص­، می­توان از ارزش­های متفاوت سخن گفت. اما در تأکید بر حق اشتباه کردن، بحث بر سر تفاوت در ارزش­ها نیست بلکه نکته­ی اصلی در اینجاست که ممکن است دیگری اشتباهی را مرتکب گردد و با وجود این باید با مدارا با وی رفتار شود. در مورد آزادی بیان و اندیشه نیز بر همین منوال می­توان به استدلال پرداخت. در واقع این آزادی­ها زمانی بسیار ارزشمند خواهند بود که مبتنی بر حق اشتباه کردن باشند.

4. حق اشتباه کردن نه تنها مبنای روحیه­ی تساهل و مدارا است بلکه یکی از مبانی و ویژگی­های اصلی زندگی مدرن نیز است. این حق آزاد و مختار بودن انسان­ها را به رسمیت می­شناسد و از مطلق­گرایی دور می­شود. در واقع حق اشتباه کردن به نوعی نشان از گسست از سنت و گروه­های مرجعی دارد که با تأکید بر یقین و دستورالعمل­های از پیش تعریف­شده همراه بود. گیدنز تأکید زیادی بر اندیشه­ی ریسک و اعتماد به عنوان ویژگی­های متماز مدرنیت دارد. وی بر این باور است که هر دو شیوه­ی سازماندهی زمان آینده هستند و مبین تلاش در جهت جدایی از گذشته و رویارویی با آینده است. حق اشتباه کردن به نوعی مقدمه­ی تعمیم اندیشه­ی اعتماد و ریسک­پذیری است. چارلز تیلی نیز اعتماد را شامل گذاشتن منابع ارزشمند در خطر شرارت، اشتباه و ناکامی­های دیگران می­داند.

5. اگر قائل به حق اشتباه کردن باشیم آن گاه شاید به این پرسش مواجه شویم که چرا باید این حق را بپذیریم؟ دلایلی چند برای پذیرش این حق وجود دارد:

- ما در جامعه به جای اینکه عمدتاً با «انسان­های کامل» سروکار داشته باشیم با کسانی مواجه هستیم که «کاملاً انسان» هستند. اگر از منظر دینی به انسان بنگریم، می­بینیم که انسان به مثابه موجودی «جایزالخطا» توصیف شده است. تأکید بر حضور شیطان در زندگی در ادبیات و متون دینی، حکایت از وجود ظرفیت و امکان بالقوه­ی ارتکاب اشتباه از سوی انسان دارد. یکی از مهم­ترین میراث­های حضرت آدم برای انسان چیزی جز توانایی اشتباه­پذیری وی نیست و با اشتباهی که مرتکب شد سنتی را پی افکند که زندگی انسانی با اشتباه همراه باشد. در واقع این سنت بخش مهمی از زندگی انسان را در بر می­گیرد. حافظ این سنت را برجسته می­کند و بسیار بر آن تأکید کرده است:

من به صد خرمن پندار ز ره چون نروم که ره آدم خاکی به یکی دانه زدند

یا

طمع در آن لب شیرین نکردنم اولی ولی چگونه مگس از پی شکر نرود

- گاهی از آن رو اشتباه روا دانسته می­شود که شاید نتیجه­ی ناخواسته­ی آن، مطلوب باشد. بر اثر اشتباه قدم نهادن در خانه­ای، ممکن است دلی کامیاب شود و اشتباه منشاء خیر و خوبی گردد.

تو ز اشتباه روزی قدمی به خانه­ام نه که رسد دلی به کامی چو کنی تو اشتباهی

- برخی از اشتباهات چندان بد و خطرناک نیستند که محتسبان و نگاهبانان خودخوانده­ی فرهنگ و ارزش­های جامعه وانمود می­کنند. حافظ می­گوید:

مکن به چشم حقارت نگاه در من مست که آبروی شریعت بدین قدر نرود

- رسمیت دادن به این حق، امکان نوآوری و تغییر و ارزیابی فعال آینده را به انسان می­دهد و دست بسیاری از افراد مستبد که خود را نگهبانان سنت و گذشته می­دانند از تصمیم­گیری و برنامه­ریزی برای جامعه کوتاه می­سازد. پرهیز و جلوگیری از اشتباه و رسیدن به سعادت و خوشبختی انسان همواره بهانه­ای بوده است تا بدین وسیله مستبدان و مطلق­گرایان، دخالت و اعمال خشونت و هدایت اجباری در زندگی عمومی و خصوصی مردم را توجیه کنند.

۵ نظر:

شاهد علوی گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
شاهد علوی گفت...

http://shahedalavi.blogspot.com

ناشناس گفت...

سلام کاک خالد
به خوب نکته ای اشاره کردید:حق اشتباه کردن
ولی ایا واقعا به این حق باور دارید؟!!!وان را از بنیادیترین حق ها می دانید؟!!!
ایا اگر دیگری اشتباهی مرتکب شود با مدارا با وی رفتار می کنید؟؟؟
در صورت تمایل پاسخ دهید؟

خالد گفت...

تا جایی که بتوانم به این حق احترام می گذارم.

ناشناس گفت...

دەست خۆش بێ کاک خالید بۆ ئەو نووسراوەت کە باس لە دەسەڵاتی حیزب وەکوو ئایین دەکات. هەر چەند کە من بۆ خۆم ئەندامی حیزبێکم بەڵام هیوادارم کە عەقڵیەتی حیزبەکانی ئێمە لە داهاتوودا گۆڕانی بەسەردا بێت لەبەر ئەوەی لە راستیدا ئەگەر ئەم حیزبانە بیانەوێت بەمشێوە درێژە لە رەوتی فیکری و سیاسی خۆیان بهێنین بە دڵنیاییەوە دەبێ چاوەڕێ دەسەڵاتێک بین کە تێیدا مرۆڤەکانی دانیشتووی ئەم کۆمەڵگا تەنیا بە هۆی ئەوەی ئەندامی حیزبێک نین بچەوسێنەوە و مافەکانیان پێشێل بکرێت بە تایبەت لە بواری ئابووری و چۆنیەتی گوزەرانی باری ژیانیان. هیوادارم وە دڵنیام لەوەیکە خەڵکی کۆمەڵگای ئێمە خەڵکێکی پێشگەیشتوو لە بواری سیاسی و تێگەیشتوو لە بواری ناسینی مافەکانی خۆیانن و بە دڵنیاییەوە دەسەڵاتی حیزب ناتوانێت دەسەڵاتێکی بێ کۆنتڕۆڵ بێت و هەموو بوارەکانی ژیانی کۆمەڵایەتی تاکەکانی کۆمەڵگای کوردستان بۆ خۆی قۆرخ بکات. بە سپاسەوە