۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

تقریر حقیقت و تقلیل مرارت

چند روزی است که کتاب «کیستی ما از نگاه روشنفکران ایرانی» نوشته ی «حسین کاجی» را مطالعه می کنم. در پاسخ به این پرسش که بایستی دل نگران کدامیک از مؤلفه های فرهنگی بود، به نظر مصطفی ملکیان اشاره می کند که آن را عیناً در اینجا نقل می کنم. شاید با حوادثی که این روزها در کشور ما اتفاق می افتد مناسبتی نیز داشته باشد.
«فقط دل نگران انسان باشیم. دین هم برای انسان آمده است و دغدغه اش نجات انسان است و بنابراین خادم انسان است. من نه دل نگران سنتم. نه دل نگران تجدد، نه دل نگران تمدن، نه دل نگران فرهنگ و نه دل نگران هیچ امر انتزاعی از این قبیل. من فقط دل نگران انسانهای گوشت و خون داریم که می آیند، رنج می برند و می روند. سعی کنیم که اولاً: انسانها هر چه بیشتر با حقیقت مواجهه یابند، به حقایق هر چه بیشتری دست یابند. ثانیاً هر چه کمتر درد بکشند و رنج ببرند و ثالثاً هر چه بیشتر به نیکی و نیکوکاری بگرایند و برای تحقق این سه هدف از هر چیز که سودمند می تواند بود بهره مند گردند، از دین گرفته تا علم، فلسفه، عرفان، هنر، ادبیات و همه دستاوردهای بشری دیگر.»
در این روزها شاهد رنج و مرارت بسیاری از افراد هستیم و امکان دستیابی به حقیقت در این فضای آلوده و تاریک به شدت کاهش یافته است. ملکیان روشنفکری را تلاش برای تقریر حقیقت و تقلیل مرارت تعریف کرده است. روشنفکران در این روزها وظیفه ی سنگینی بر دوش دارند. هم تقریر حقیقت دشوار گشته است و هم مرارت در حال تکثیر است.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام جناب آقاي توكلي.. مطلب مهمي را ذكر كرده ايد من هم نگران انسان هستم نگران انسانها..نگران همه آن جوانهايي هستم كه اين هفته در سقز دستگير شدند و با آنها ناانسانانه رفتار مي‌شود..نگران آن جوان نانواي سقزي هستم كه هيچكس نميداند در كدام زندان است..نگران آن همكارم هستم كه كه 5شنبه در دانشگاه كنارم نبود و شب خبر دستگيريش بهم رسيد..نگران اينم كه دنيا به كام عده‌ايست و كسي مثل او در بند...نگرانم..ايكاش اتفاقي بيفتد ..ايكاش فكري به حال اين جوانان سقزي كنيم..من نگرانم نكران همه انسانهايي كه براي انسانيت تلاش مي‌كنند..نگرانم...

م گفت...

ناشناسي ديگر گفت ... داري خودتو لو ميدي همكلاسي

عطا گفت...

سلام

ضمن استقبال از نوشتارت اگر روزی این مفهوم را و فقط این مفهوم را که دین تنها وسیله ای برای زندگی بهتر انسانهاست نه به بند کشیدن انسانها بعنوان سرباز حافظ دین قسمت اعظم راه را رفته ایم
هیچکدام از شاخصهای موجود که شمردید(تمدن -فرهنگ-فلسفه- ادبیات-و...) حتا شاخص ااقتصادی به اندازه ی اثری که دین بر خشونت امیز کردن زندگی انسان دارد موثر نیستند
دین بخصوص چنین دینی که ابزار عده ای قلیل برای سواری گرفتن از جنگل است باید از سیاست جدا شود تا هر نگون بختی که ازادی میخواهد با نیرنگ تکفیر به جوخه ی محاربه س÷رده نشودانسانند

ناشناس گفت...

Qazi Muhammad (in Kurdish قازی محه‌مه‌د or Qazî Mihemmed) 1893-1947 was a nationalist and religious Kurdish leader and the Head of the Republic of Kurdistan, (Republic of Mahabad) the second modern Kurdish state in the Middle East (after the Republic of Ararat
به قازی محمد رای بدهیم
(http://www.whopopular.com/Leaders-Politicians)

soranblog گفت...

...واكنون مفتخريم كه دامنه ي جديد وب سايت تحليلي "سوران بلاگ" با نشاني http://soranblog.com را به شما خوانندگان گرامي معرفي كنيم.