۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

جامعه ی مدنی مجازی در سقز

در سالهای گذشته اتفاق خوبی که عرصه­ی فرهنگ و سیاست را در سقز تحت تأثیر قرار داد، تأسیس سایت خبری شارنیوز بود. این سایت خبری چند ویژگی عمده داشت:

1. از افراط و تفریط پرهیز می­کرد؛

2. مشی انتقادی داشت؛

3. سعی می­کرد قواعد حرفه­ای خبررسانی را رعایت نماید؛

4. موجب پیوند مخاطبانش شده بود؛

5. در مورد مسائل جامعه گفت­وگو ایجاد می­کرد و

6. مورد اعتماد بخش وسیعی از مخاطبانش بود.

در حالی که در این دوران که اطلاعات در حد گسترده­ای در سطح جهان منتشر می­گردد و نقش خبر و خبررسانی به موقع و درست، غیر قابل انکار است، متأسفانه فعالیت سایت شارنیوز تعطیل می­شود و یکی از منابع معتبر خبر از دست می­رود. این اتفاق به هیچ وجه خوب نیست و از روزهای بد حکایت دارد.

به ابتکار مدیران سایت و برای ارتقای فرهنگ وبلاگ­نویسی، ایجاد فضای تعامل و گفت­وگو، تمرین دموکراسی، رشد فردیت و ... وبلاگستان سقز نیز تأسیس شده بود که در آن جا مباحث بسیار جالب و پرباری مورد بحث قرار گرفت و افراد متعددی در این مباحث شرکت می­کردند. در روزها و ماههای گذشته به تدریج بعضی از وبلاگها را هک یا فیلتر کردند و از چند روز قبل خود وبلاگستان نیز توقیف شده است.

وبلاگستان سقز این ویژگی بسیار مهم را داشت که نوعی شبکه­ی مجازی را ایجاد کرده بود که می­توان آن را جامعه­ی مدنی سقز نام نهاد. در مورد وقایع مهم ایران، کردستان و سقز بحث­های جدی در می­گرفت و مخالفین و موافقین، نظرات خود را مطرح می­کردند. اگر چه عده­ای با کامنت­های توهین­آمیز آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش می­کردند فضای قابل اعتماد و دموکراتیک وبلاگستان را آلوده سازند اما مسیر و جهت اصلی رو به دموکراسی داشت.

فیلتر وبلاگستان نیز یکی از خبرهای بدی بود که در روزهای قبل شنیدم و مطئنم این اقدام به نفع هیچکس حتی مخالفان دموکراسی نیست.

۳ نظر:

چێشتی مجێور گفت...

وبلاگ خوبی دارین به منم سر بزنین

سوران بلاگ دات کام گفت...

1. خیلی دوست داشتم درباره ی وقایع مساله دار اخیر در مورد شارنیوز و وبلاگستان و همچنین احتمال راست نبودن برخی حرف ها بنویسم،ولی امان از 21 فوریه که فرصت به کسی نداد!بهرحال به امید خدا در یک فرصت در این باره خواهم نوشت،
2. تحلیل شما را خواندم امیدوارم که موفق باشید.

ایام به کام
سوران بلاگ دات کام

ناشناس گفت...

تعطیلی شار نیوز و فعال نبودن 40 چه مه به نفع کسی نیست. متاسفانه سایت سقز نیز خبر های دسته دهم را میگذارد اما خبر مهمی چون تعطیل شدن شار نیوز را "خبر" نمیداند!
فیلتر شدن و تعطیل کردن سایت، خبر خوبی نیست. فکر میکنم راه حل این است که از تمام امکانات موجود به بهترین شیوه باید استفاده کرد و امیدوار بود که در آینده نزدیک سایتی همگانی اخبار و مقالات را در دسترس عموم قرار دهد.
پیشنهاد من این است که از دست اندرکاران 40 چه مه بخواهیم که سایت را مثل سابق فعال کنند، دوستانی که قبلا کار میکردند و اکنون نیستند هم تجربه دارند و هم توانایی دارند.