۱۳۹۲ مرداد ۳, پنجشنبه

سخنی با رئیس جمهور متعهد و مصمم

 
1. چگونه یک مسئول می­تواند اهداف و برنامه­های خویش را در جامعه به مرحله­ی اجرا در آورد و انتظارات مردم را برآورده سازد؟ این پرسش، کلیدی­ترین دغدغه و پرسشی است گریبان مسئولی را که هم منتخب مردم است و هم به انتخاب و رأی مردم احترام می­گذارد، می­گیرد. این پرسش برای بسیاری از افراد که داوری و نظر مردم و ارزش­های دموکراتیک و شاید آبروی خویش را مهم می­دانند، ممکن است به طور جدی - حتی قبل از به قدرت رسیدن مطرح باشد. آنان که رأی مردم را به هیچ می­انگارند، چنین دغدغه­هایی ندارند و در صورت دستیابی به نقش­ها و مقام­های سیاسی، چنان سرمست باده­ی قدرت و دچار خودشیفتگی می­شوند که گویی همه­ی موانع را می­توان با استفاده از «قدرت» و در صورت امکان «پول»، از سر راه برداشت و هر برنامه­ای را به راحتی اجرا کرد. اگر چه کمتر کسی سهم قدرت و پول یا به عبارتی سرمایه­ی مادی را در اجرای اهداف نادیده گرفته است اما جامعه­شناسان علاوه بر آن، به عوامل دیگری چون سرمایه­ی انسانی و به ویژه در سال­های اخیر به سرمایه­ی اجتماعی نیز اشاره کرده­اند. در مورد نقش سرمایه­ی مادی و انسانی در دستیابی به اهداف، تقریباً تردید چندانی وجود ندارد ولی در باره­ی اهمیت سرمایه­ی اجتماعی و نقش آن در توسعه و تحقق اهداف اجتماعی گفته­ شده است که سرمایه­ی اجتماعی و اعتماد متقابل که اصلی­ترین شاخص آن است، چرخ­های حیات اجتماعی را روغن می­زند، همکاری و تعامل را تسهیل می­کند و حتی بهره­گیری از سرمایه­های دیگر را نیز بهتر ممکن می­سازد.     
2. بیانیه­ی اقوام، ادیان و مذاهب حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران که از سوی ستاد انتخاباتی ایشان در ایام انتخابات منتشر شد، حاوی نکات جدید و هوشمندانه­ای است که شاید در گذشته و در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است. در حقیقت این بیانیه با وجود تأکید بر مطالبات حداقلی قومیت­ها، مرحله­ای نوین از سیاست­های قومی در نظام سیاسی ایران را به نمایش می­گذارد. در این نوشتار نمی­خواهم در باره­ی مفاد آن که از اهمیت بسیاری برخوردارند و به نوبه­ی خود بایستی مورد تجزیه و تحلیل فعالان سیاسی و رسانه­ای قرار گیرند، سخن بگویم. در واقع مفاد و برنامه­های دهگانه­ی بیانیه­ی اقوام، ادیان و مذاهب، نکات اصلی آن بیانیه نیستند، بلکه کاربرد دو واژه­ی «متعهد و مصمم» که در ابتدای بیانیه آمده­اند نکات بنیادی آن هستند، به عبارت دیگر «کلید» تحلیل آن بیانیه این دو واژه­اند.
3. در بیانیه­ی اقوام و مذاهب، رئیس جمهور منتخب به طور شفاف متعهد شده است که به طور جدی تصمیم به تحقق مفاد این بیانیه خواهد داشت. بدیهی است وفای به عهد هم مبنای شرعی (و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولاً (اسراء/ 34)) و هم ماهیت حقوقی دارد و می­توان از این جنبه آن را بررسی و پیگیر نحوه­ی اجرای آن شد. علاوه بر این از جنبه­ی اجتماعی و عمومی نیز اجرا و ایفای تعهد از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. این اهمیت از آنجا ناشی می­شود که مردمی که به اقوام یا مذاهب و ادیان اقلیت تعلق دارند بخش عمده­ای از آنها با استناد به تعهداتی که در بیانیه آمده است به حسن روحانی، اعتماد و به ایشان رأی داده­اند. اگر مخالفت با اجرای تعهد به لحاظ حقوقی و شرعی، مخالفت با عدالت تلقی می­شود، از جنبه­ی اجتماعی نیز عدم پایبندی به تعهدات به شدت منجر به کاهش و فرسایش سرمایه­ی اجتماعی می­شود، در نتیجه ظرفیت سازمان­دهی جمعی و داوطلبانه برای حل مشکلات و مسائل عمومی را مختل می­سازد.
بسیاری از کسانی که در زمینه­ی سرمایه­ی اجتماعی تحقیق کرده­اند بر این باورند که حکومت­ها و نظام­های سیاسی می­توانند سرمایه­ی اجتماعی را حفظ کنند اما احتمالاً توانایی خلق آن را ندارند. تردیدی نیست در ایام انتخابات ریاست جمهوری، شور و شوق خاصی در میان آحاد مختلف جامعه به ویژه در مناطقی که ساکنان آن به نوعی اقلیت محسوب می­شوند، ایجاد شد. این شور و شعف مردم در میزان و نحوه­ی مشارکت آنها به خوبی به چشم می­خورد. آرایی که در استان­هایی چون کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی به صندوق­ها ریخته شد، از اعتماد مردم نسبت به نظام سیاسی و صندوق­های رأی حکایت می­کند و در این میان به طرز شگفت­انگیزی، جهت و سمت و سوی اعتماد رو به سوی حسن روحانی دارد، کاندیدایی که با شعار اعتدال و حمایت اصلاح­طلبان در صحنه حاضر شده بود. با این اوصاف حال انتظار می­رود که رئیس جمهور منتخب با پایبندی به تعهداتش که حق قانونی و شرعی مردم است تا هم عادلانه عمل نماید و هم سرمایه­ی اجتماعیی را که در سال­های گذشته و بر اثر سیاست­های تبعیض­آمیز و نادرست دچار فرسایش جدی شده بود و در ایام انتخابات مجدداً احیا و خلق شد، حفظ نماید تا تمامی مردم ایران مخصوصاً اقلیت­های قومی و مذهبی این احساس خوب را داشته باشند که می­توانند در ساختن و توسعه­ی کشور سهیم باشند و با اعتماد به نفس و با مشارکت جمعی در جهت حل و فصل معضلات کشور از یک سو و تحقق اهداف خود از سوی دیگر تلاش نمایند. نکته­ی کلیدی در این نوشتار این است که اگر عنوان حسن روحانی تا روزهای تنفیذ و تحلیف، رئیس جمهور منتخب نامیده می­شود، از فردای آن روزها این عنوان به رئیس جمهور متعهد و مصمم تغییر می­کند و انتظار می­رود این عنوان را در طول دوران مسئولیت با افتخار حفظ نماید تا همچنان اعتماد مردم نسبت به ایشان حفظ شود و با مشارکت فعال خویش در امور جمعی، تحقق برنامه­های عادلانه­ی دولت را که راه دشوار و پیچیده­ای در پیش دارد، ممکن و میسر سازند.             


۱ نظر:

ناشناس گفت...

چرا نظر من رو تایید نکرده اید؟