۱۳۹۲ مهر ۳۰, سه‌شنبه

میادین مین یا میدان بازی کودکان؟

به نام خداوند بخشنده و مهربان
جناب آقای یونسی؛
با سلام و آرزوی موفقیت
به عنوان دستیار ویژه­ی رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب باید از این خبر اطلاع داشته باشید که در چند روز گذشته در یکی از روستاهای شهر مریوان، بر اثر انفجار مین در یک پایگاه متروکه­ی نظامی و حین بازی کودکانه، تنی چند از کودکان که مشغول بازی بوده­اند، مجروح گشتند. خبرهایی از این دست در مناطق مرزی و به ویژه در کردستان تازگی ندارد، بسیار شنیده و بر تعداد کسانی (به ویژه کودکانی) که در اثر انفجار مین معلول گشته­اند روز به روز افزوده می­شود.
دستیار محترم رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب؛
از آن جهت شما را مخاطب این نامه­ی سرگشاده قرار داده­ام که بیشترین مناطق آلوده به مین در استان­های کردنشین و در محدوده­ی وظایف شما قرار دارند: استان‌هاى ایلام با مساحت یک‌میلیون و 700 هزار هکتار، خوزستان با مساحت یک‌میلیون و 380 هزار هکتار، استان کرمانشاه با مساحت 691 هزار هکتار، آذربایجان‌غربى با مساحت 59 هزار هکتار و کردستان با مساحتى به وسعت یک‌هزار و 480 هکتار، بنا به تحقیق انجمن حمایت از مصدومین مین ایران به ترتیب آلوده‌ترین نقاط ایران از این منظر به حساب مى‌آیند. در این میان استان کردستان 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که متاسفانه 136 کیلومتر از مساحت این خطوط مرزی آلوده به مین است و همین امر نیز موجب شده که این استان بیشترین آمار قربانیان مین را در مناطق مرزی کشور به خود اختصاص دهد (خبرگزاری فارس، 21/8/91).
سال‌هاست جنگ ایران و عراق به پایان رسیده است و قسمت عمده­ی پایگاههایی که برای مقابله با احزاب مسلح کرد در بسیاری از روستاهای مناطق کردنشین تأسیس شده بودند و هر کدام به تنهایی در مجاورت روستاها میدان مین پرخطری به شمار می­آیند، اکنون برچیده شده و به حال خود رها گشته­اند، اما مین­های به جا مانده از یک سو و وعده‌های تحقق نیافته در مورد پاک‌سازی کامل مناطق آلوده به مین از سوی دیگر همچنان جسم و جان ساکنان این مرز و بوم را می‌گیرد. واقعیت این است که مین‌ها نه تنها تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان قائل نمی­شوند بلکه پس از پایان درگیری هم همچنان خطرناک باقی مانده و زمین‌ها را تا مدت‌ها گذرناپذیر و غیرقابل استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این، پس از مدتی به گونه­ای ناپیدا به سوی مناطق مسکونی به حرکت در می­آیند و بر احتمال انفجارشان در میان مردم غیر نظامی و به ویژه در دستان معصوم کودکان افزوده می­شود.
جناب آقای یونسی؛
 تلاش برای کاهش رنج و مرارت مردم و تأمین حقوق شهروندی و برقراری زندگی امن و سالم برای مردم ایران، وظیفه­ی همگان است اما با توجه به مسئولیت خطیری که شما در دولت تدبیر و امید بر عهده گرفته­اید و انتظاری که از شما می­رود، لذا به عنوان یکی از مسایل اجتماعی و امنیتی مهم مرتبط با اقوام که تا کنون جان و سلامتی بسیاری از ساکنان این مناطق را به خطر انداخته است، شایسته است این امر مهم را به طور جدی مورد توجه و در دستور کار قرار دهید و از زندگی و سلامت مردم حراست نمایید. در این زمینه پیشنهاد می­شود اقدامات زیر به مرحله­ی اجرا درآید:
-         شناسایی میادین مین
-         پاکسازی پایگاه­های نظامی متروکه که در مجاورت محل زندگی مردم قرار دارند. از آنجایی که مین­ها در اثر باران و رانش زمین به سادگی جابجا و به محل زندگی مردم وارد می­شوند، این امر ضرورت بیشتری می­یابد؛ 
-         آموزش مردم و به ویژه نوجوانان از طریق مدارس، نهادهای مدنی و رسانه­های جمعی در مورد مخاطرات میادین و انواع مین و چگونگی برخورد با آن؛
-         ایجاد محل مناسب بازی برای کودکان و نوجوانان روستاهایی که در معرض خطر هستند.
با آرزوی موفقیت برای جنابعالی و سلامتی برای مردم مظلوم کردستان
خالد توکلی

هیچ نظری موجود نیست: