۱۳۹۲ آذر ۲۱, پنجشنبه

«پاسخی کوتاه به سخنان وزیر کشور درباره‌ی کردستان» خالد توکلی – فرهاد امین‌پور

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

چه کسی شایسته نیست؟
«پاسخی کوتاه به سخنان وزیر کشور درباره‌ی کردستان»
خالد توکلی فرهاد امین‌پور

وزیر کشور دولت یازدهم آقای رحمانی‌فضلی در مراسم معارفه‌ی استاندار کردستان که روز دوشنبه‌ی هفته گذشته برگزار شد در توجیه عدم انتخاب استاندار کُرد و اهل سنت برای کردستان که خواست عمومی مردم و از وعده‌های انتخاباتی دکتر حسن روحانی نیز بود گفته‌اند: «حجت کافی برای این‌کار نداشته و فردی بومی که توانایی‌های اجرایی لازم را برای تصدی استانداری داشته باشد نیافته‌است.» بر همین اساس یادآوری چند نکته را برای ایشان لازم می‌بینیم:

1. جناب وزیر چرا تعریف مشخصی از «حجت» مورد نظرتان ارائه نکرده‌اید تا سطح و منبع مشروعیت آن مشخص شود؟ گویا معیارهای شما برای شناسایی افراد توانمندی، سابقه و تجربه است؟ شما که توانایی، تجربه و سابقه‌ی اجرایی را برای انتخاب استاندار حجت می‌خوانید خود چه تجربه و تخصص سیاسی و اجرایی برای بر عهده گرفتن سیاسی‌ترین و اجرایی‌ترین پُست کابینه یعنی وزارت کشور داشته‌اید؟ آیا هیچ وقت معاون وزیر کشور بوده‌اید یا حتا به عنوان کارشناس در این وزارت‌خانه کار کرده‌اید؟ سابقه‌ی چند دوره استانداری را در کارنامه‌ی خود دارید؟ اصلاً سابقه‌ی کار در کدام پُست‌های اجرایی را دارید که چنین با اعتماد به‌نفس در مورد سوابق و توانایی دیگران صحبت می‌کنید؟
جناب وزیر، همه‌ی ما فرآیند انتخاب وزرای دولت آقای روحانی را به یاد داریم و به خوبی می‌دانیم شما علاوه بر این‌که وزیر مورد نظر و مطلوب ایشان نبودید بلکه اتفاقاَ اجباری‌ترین و کم‌تجربه‌ترین وزیر کابینه نیز بودید. وزارت جنابعالی نه حاصل حجت و تجربه و توانمندی که قبل از هرچیز محصول فشارهای جناحی و سهم‌خواهانه‌‌ی برخی افراد و گروه‌ها برای حضور در دولت بود. همین بی‌تجربگی و بی‌تخصصی نیز باعث شد که استانداران را در پروسه‌ا‌ی طولانی و در بیشترین کشمکش با مردم استان‌ها، اعضای دولت و شخص دکتر روحانی انتخاب کنید. معروف است که بسیاری از اعضای کابینه در واکنش به مطرح کردن نام برخی از گزینه‌هایتان برای استان‌ها فقط می‌خندیدند. بر همین اساس حداقل جنابعالی صلاحیت‌های لازم و کافی برای به دوش کشیدن چنین حجت‌ها و کار با چنین معیارهایی را ندارید. مطمئناً صلاحیت علمی و اجرایی بسیاری از نیروهای کُرد و اهل سنت برای تصدی استانداری از صلاحیت‌های جنابعالی برای تصدی وزارت کشور بیشتر و معتبرتر است. پس کاش ابتدا یک سوزن به خود و بعد یک جوالدوز به دیگران می‌زدید.
جناب وزیر؛ در کشور ما همواره افراد زیادی بدون داشتن تخصص و تجربه و هم‌چنین سوابق روشن و قابل دفاع در سِمت‌ها و جایگاه‌های حساس حضور یافته‌اند و هزینه‌ها و خسارت‌های بسیاری نیز به کشور و اعتماد عمومی تحمیل کرده‌اند، اما کسی گناه‌های کرده و آشکار آنان را به اندازه‌ی گناه‌های نکرده‌ی ما سرزنش و مؤاخذه نکرده‌است. راستی چرا وقتی نوبت به کُردها و اهل سنت می‌رسد معیارها تا این اندازه سخت و حجت‌ها تا این حد شرعی می‌شوند؟

2. جناب آقای رحمانی فضلی، به خوبی می‌دانید که مردم کردستان براساس شعور سیاسی بالایشان، بسیار آگاهانه در انتخابات 24 خرداد 92 شرکت کردند و به اعتبار شعارها و برنامه‌های دکتر روحانی که مهم‌ترین محور آن رفع تبعیض و نابرابری از چهره‌ی اقوام و مذاهب ایرانی بود به ایشان رأی دادند و هم‌چنین آگاهید که پیروزی ایشان امید و نشاط زیادی را در میان مردم کشور برانگیخته است. اگرچه مشخصاَ و بر اساس اطلاعات و اسناد موثق و موجود، جنابعالی هرگز عضوی از این موج فراگیر و خواست مبتنی بر تغییر نبوده‌اید و تعلق خاطری نیز به آن نداشته‌اید لااقل اکنون که بر خلاف میل بسیاری به این کابینه تحمیل شده‌اید، خواسته یا ناخواسته به عاملی برای نابودی این امید و نشاط اجتماعی تبدیل نشوید. متأسفانه به خاطر مقاومت عجیب یا به بیان دقیق‌تر لجاجت شما در برابر مطالبه‌ی برحق و قانونی مردم کردستان و برخی از دیگر استان‌‌های کشور برای داشتن یک استاندار بومی، موضع طرفداران این نگرش که اراده‌ای خزنده در درون دولت روحانی برای به شکست کشاندن و ناکام ساختن آن در حال شکل‌گیری است، تقویت شده‌است. مطمئناً شما نمی‌خواهید در آینده به مصداق چنین تحلیلی تبدیل شوید.
3. جناب وزیر، حتا اگر ادعای شما در مورد غیاب نیروهای توانمند در کردستان درست باشد باید صادق می‌بودید و مقدمه‌ای برای آن بیان می‌کردید با این مضمون که به دلیل وجود تبعیض تاریخی و فراگیر و هم‌چنین حذف مداوم نخبگان کُرد و اهل سنت از چرخه‌ی مدیریت‌های کشوری و منطقه‌ای چنین مشکلی به وجود آمده‌است. آیا چنین تبعیض و حذف ناروایی قبل از هرچیز باعث شرم نیست و بهتر نبود شما نیز ادعای حماسی و کشف تاریخی خود را به فضیلت شرم می‌آراستید و یک‌بار برای همیشه به این چرخه‌ی غیراخلاقی و معیوب که همانا حذف نخبگان کُردستان و سرزنش کردن‌شان به خاطر بی‌تجربگی است پایان می‌دادید و به نیروهای توانمند و سالم منطقه اعتماد می‌کردید؟
جناب وزیر، درست است که نخبگان کردستان همواره از عرصه‌ی مدیریت و قدرت دور نگه داشته شده‌اند اما خوشبختانه پاک نیز مانده‌اند و مانند بسیاری از کسانی که اتفاقاً تعدادی از آن‌ها، هم‌زمان با ریاست شما بر دیوان محاسبات، بر مدیریت‌های کلان کشور تکیه زده بودند به مردم دروغ نگفته‌اند، در نابود کردن سرمایه‌های صدها میلیاردی این ملت نقش نداشته‌اند، اختلاس‌های سه هزار میلیارد تومانی در کارنامه ندارند، به غارت اموال عمومی در تأمین‌اجتماعی‌ها، بیمه‌ها و گردشگری‌ها نپرداخته‌اند، نهادهای مدنی را سرکوب نکرده‌اند و روزنامه‌ها را به تعطیلی نکشانده‌اند. به همین دلیل نیز وجدانشان آسوده است و در پیشگاه خدا و مردم‌شان سربلنداند.      
4. آقای رحمانی‌فضلی، متأسفیم که با چنین نگرشی و با چنین ادبیات نخوت‌آمیزی بر یکی از مهم‌ترین مناصب سیاسی و اجرایی دولت تدبیر و امید تکیه زده‌اید و به یکی از نتایج و برآیندهای مدیریتی حماسه‌ی تاریخی 24 خرداد تبدیل شده‌اید. اگرچه مطمئناً کنش سیاسی خشونت‌پرهیز و اصلاح‌طلبانه‌ی نخبگان و فعالین سیاسی و اجتماعی کردستان تحت تأثیر چنین لجاجت‌ها و اشتباهاتی تغییر نخواهدکرد اما بی‌تردید رفتار و گفتار شما آسیب‌های بزرگی به اعتماد و امید مردم وارد خواهد ساخت و هزینه‌های جبران‌ناپذیری را متوجه دولت دکتر روحانی خواهدنمود که امیدواریم به دنبال چنین هدفی نباشید. مطمئن باشید آن‌چه خواهد ماند تلاش صادقانه، انسانی و صلح‌آمیز برای تغییر و بهبود زندگی مردم است و توان‌مندان و شایستگان واقعی کسانی هستند که همواره با خود و مردم‌شان صادق‌‌اند.

۱۱ نظر:

شەماڵ هەڵمەت گفت...

پاسخی قابل تقدیر بە ژاژخایی های جناب وزیر و دفاعی مستدل از حقانیت مردم کردستان . درود کاک خالید

ناشناس گفت...

sepas kak xalid ekra berprsani setadi ostan d ruhani helvesti emjoreyeane bet ta ewey bo her posteki ejraee xoyan ...

ناشناس گفت...

پاسخ خیلی خوب بود.

ناشناس گفت...

می گویند حسن روحانی می خواهد وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس جمهور و یا استاندار سـُـنی باشد، اما دیگران نمی گذارند! این حرف را علی یونسی نیز تکرار کرده است. اما نه حسن روحانی و نه علی یونسی هیچکدام تازه وارد در دنیای سیاست و بخصوص دیانت جمهوری اسلامی نیستند. هر دو معمم هستند و نیک میدانند که حتی با شیطان بزرگ نیز می توان دست داد و رابطه برگزار کرد. مخالفت با آمریکا و حتی اسرائیل جزو اصول بنیادین شیعگری متعصب نبوده و نیست و هیچ دیوار ضخیم ۱۴۰۰ ساله و غیر قابل فروریختن در راه مصالحه وجود ندارد. اما هيهات من الذّله ! اگر بخواهند روزی از رودخانه خروشان ۱۴۰۰ ساله خون و شهادت عبور کنند و یک "عـُـمـَری" را بر "فرزندان زهرا" به ریاست و سرپرستی برگزینند! بسیار ساده لوحانه است اگر بپذیریم رئیس جمهور قدرت انتخاب حتی یک استاندار را هم ندارد. و اما چرا میلیون ها سـُـنی ایرانی هر چهار سال یکبار با امیدی واهی بسوی "صندوق های سراب" سرازیر می شوند، خود یکی داستان است پر آب چشم!


اگر سخنان وزیر کشور مبنی بر عدم وجود حتی یک مدیر سـُـنی مذهب در سراسر کشور، آن هم در سطح استاندار، صحیح باشد، این می تواند مستدل ترین کیفرخواست و ادعانامه ای باشد بر علیه نظام تبعیضگرای جمهوری اسلامی که علیرغم تربیت هزاران مدیر شیعه در سطح ملی و بین المللی در طی ۳۵ سال اخیر، حتی یک مدیر سـُـنی مذهب شایسته از میان قریب به ۱۷ میلیون سـُـنی ایرانی اجازه رشد و ظهور نداشته است. چه مدرک و گواهی برتر از این، دال بر وجود تبعیضات سیستماتیک و نهادینه شده در نظام جمهوری اسلامی بر علیه اهل سنت؟
http://iranglobal.info/node/27986

تاهیر خالیدی گفت...

بسیار مستدل، بجا، بموقع بود. زندە باشید کە گوشەای از درد دل میلیونها کرد را فرمولە و بیان کردید.
امیدوارم وزیر بی فرهنگ زحمت خواندنش را بکشد.
سپاس کاک خالید بەرێز، هەر بەردەوام و سەربەرز بیت.

adam.ebraham@web.de گفت...

آقای توکلی ، آب از سر چشمە گلالود است ! بدون شک شما نیز نیک میدانید ، نە رئیس جمهور و نە وزیر بی تدبیرش توانایی انتخاب مستقل بخصوص برای تعیین چنین پستهایی را ندارند.
سابقە طولانی سی و چند سالە چنین انتخاب هایی همە و همە حکایت از سیاستی دارد کە خود را بە بیخبری از آن زدن نتیجە ای جز وعدەهای سر خرمنی بدون خرمن ، بیش نیست ....

ناشناس گفت...

پاسخ خیلی بجا و خوبی بود
امیدوارم که شخص وزیر بی کفایت و تحمیلی سواد مطالعه این مطلب را داشته باشد

شعبانی مریوانی گفت...

درود بر شرافتتان که به حق گفته اید و چیزی برای اضافه کردن نگذاشته اید. می ماند تصمیم و اراده ما کوردها برای ساختن آینده . یک یادآوری کوچک به آقای وزیری که افتخار دادند و دو کلام کوردی صحبت کردند: مام جلال طالبانی را به یاد دارید که زمانی(؟!) کسانی چون شما به مطالبات برحقشان می خندیدند(!) چون جز جنگهای چریکی چیزی از ایشان در ذهن نداشتند. ولی دیدی چی شد (؟!) می دانید که اکنون عربها بیش از کوردها دست به دعایند تا مام جلال کهنه چریک را خدا شفا دهد(؟!) آری او منشی کوردانه داشت ، وارد عرصه تباهگر انتقام جویی نگردید و صلح و دوستی را برای همگان به ارمغان آورد. ما به کوری بدخواهان و با همه بهانه جوئی ها ، صلح طلب خواهیم ماند و حقوق خود را با حقانیتمان خواهیم گرفت حتا اگر برای عده ای ناخوشنود باشد.

ناشناس گفت...

جناب توکلی چندان برآشفته نشوید. سعی کنید کمی منطقی باشید و به این مسئله فکر کنید که بی شک ایشان پاسخی داده است براساس شناختی بوده که از کردهایی که تاکنون در لابی های وزارت خانه یا کاخ ریاست جمهوری دیده. این افراد هم کسانی چون شما میان مایه و متملق و حقیر بوده اند پس ایشان دچار این تعمیم از اساس غلط در باب کردها شده اند که جز اقلیتی که مجال ورجه ورجه پیش روی اربا یافته اند انسان هایی آزاده ، شریف و فهیم اند. حالا هم زیاد داغ نکنید نوکر باید اردنگی ارباب و پسر ارباب و کل خاندان ارباب را نه تنها نوش جان کند بلکه ضمن دعای بقای عمر او حیف نان وار از آن لذتی نیز نصیب برد که در غیر این صورت خسر دنیا والآخرت می شود..

کریمی (سقز) گفت...

دوستان گرانقدرم:مطالب و مواضع گویا ، شفاف و ارزشمند شما از حداقل مطالبات بحق مردم آگاه و فهیم کردستان از دولت تدبیر و امید است . منتقدان این موضع آنانی هستند که چشم و گوش خود را بسته و ندا و پیام مردم را در 24 خرداد 92 پس از چند ماه به فراموشی سپرده اند . شرمشان باد .

ارسطو عباسی گفت...

ممنون از این مقاله !
علی رغم میل باطنی ... ول کن اصلا ...!
شروع خوب و بجا ، در پاراگراف دوم اشتباه ( از نظر من ) و...
پاراگرف آخر عالی بود ( واقعا عالی )


دەسخۆش بۆ کارەکانت و مانو نەبی